اعتصاب غذا مقابل سازمان ملل؛ کنار هم، کسانی که هرگز کنار هم نبودند





جمعی از روشنفکران و فعالان سیاسی ایرانی از روز چهارشنبه اعتصاب غذا و تحصن سه روزه‌ای را در مقابل سازمان ملل متحد واقع در شهر نیویورک آغاز کردند.از مدتی پیش اکبر گنجی، از زندانیان سابق جمهوری اسلامی، به همراه تعداد دیگری از روشنفکران ایرانی اعلام کرده بودند که برای اعتراض به وضعیت حقوق بشر در ایران و درخواست آزادی زندانیان سیاسی در مقابل سازمان ملل دست به اعتصاب خواهند زد. این اقدام با استقبال گروه‌ها شخصیت‌های مختلف ایرانی و خارجی روبه‌رو شد. به‌گونه ای که از عبدالکریم سروش، پژوهشگر دینی، تا گوگوش، خواننده مشهور ایرانی، به جمع حامیان این حرکت پیوستند.از ساعت ۸ صبح روز چهارشنبه به وقت محلی نیویورک، اندک اندک جمعیت معترضان و حامیان در محلی که برای این مراسم در نظر گرفته شده بود، جمع شدند. شخصیت هایی از جمله مصطفی رخ صفت، رضا فانی، عبدالعلی رضایی، حمید دباشی، بناعزیزی، رضا براهنی، حسین کمالی، نادر هاشمی، شیرین نشاط، شهرنوش پارسی پور، مهرانگیز کار، مجید محمدی، نیره توحیدی، عبدی کلانتری، گوگوش، شهره آغداشلو، فرامز اصلانی، از جمله حاضران در این تجمع اعتراضی بودند.استقبال رسانه‌ها نیز از جمله موضوعات جالب توجه این نشست بود. تلویزیون سی ان ان، شبکه صدای آمریکا، شبکه فارسی بی بی سی و تعداد دیگری از شبکه های تلویزیونی برای پوشش خبری این برنامه حضور داشتند.در کنار برنامه تحصن، برنامه‌های ویژه سخنرانی نیز برگزار شد که افراد مختلف به بیان دیدگاه های خود پرداختند. سخنرانی ها رسما پس از ساعت ١١ صبح آغاز شد و تا هفت عصر ادامه داشت. هر چند در این فاصله چند ساعتی نیز بین دو برنامه صبح و عصر فاصله وجود داشت.
«برنامه ای ملی»
در ابتدای این مراسم اکبر گنجی طی سخنان کوتاهی این برنامه را «برنامه‌ای ملی» توصیف کرد و گفت: «این برنامه به سود هیچ گروهی نیست و یک برنامه سیاسی نیز نیست، بلکه یک برنامه کاملا حقوق بشری است. ما برای محکوم کردن سرکوب‌هایی که در ایران صورت می‌گیرد اینجا جمع شده‌ایم».
وی افزود: « خواست اصلی ما آزادی یکایک زندانیان سیاسی و عقیدتی است.» گنجی با اشاره به پرده بزرگی که پشت تریبون قرار داشت گفت: «دوستان ما بیش از ۶٠٠ اسم را لیست کرده اند که از زندانیانی هستند که در همین تحولات اخیر بازداشت شده‌اند. اسامی با رنگ‌های سبز بازداشتی ها هستند و اسامی که رنگ قرمز دارند شهدای این دوره هستند».این زندانی سیاسی سابق یادآور شد که این فهرست هر لحظه در حال تکمیل است و از دو خواهر ِ زندانی ِ تازه مسیحی شده و هفت زندانی بهایی به عنوان زندانیانی یاد کرد همه خواهان آزدادی آنان نیز هستند.
«یک حکومت، یک دولت»
پس از گنجی، نیره توحیدی، که مدیریت برنامه سخنرانی‌ها را در دست داشت از رضا براهنی دعوت کرد تا به سخنرانی بپردازد.براهنی با تشکر از برگزارکنندگان این نشست گفت: «همه ما باید از این موضوع دفاع کنیم که انسان ها باید هر آنچه را که می‌خواهند را بتوانند بگویند.» وی یادآور شد که «وقتی ما از دموکراسی سخن می گوییم یعنی یک حکومت و یک دولت آنهم دولتی انتخابی. به همین خاطر ما به انتخابات آزاد نیازمندیم.»براهنی همچنین با به نیکی یاد کردن از زنان ایرانی آنان را «نیمی از جمعیت ایران» دانست «که در زندان» هستند. و تاکید کرد که تنها «یک فرد انتخابی می تواند نماینده کشور در دنیا باشد و نه هیچ کس دیگر».
«دوباره به ایرانی بودنم افتخار کردم»
در ادامه برنامه مهدی سحرخیز، پسر عیسی سحرخیز، روزنامه‌نگاری که در تحولات پس از انتخابات در ایران بازداشت شد، سخنان کوتاهی را بیان کرد. وی در بخشی از سخنان خود با اشاره به اینکه پدرش همواره از آزادی بیان دفاع کرده است گفت: «وقتی خاتمی رئیس جمهور شد و به سازمان ملل آمد و سخنرانی کرد، من به ایرانی بودنم افتخار کردم. وقتی احمدی نژاد به سازمان ملل آمد و آنگونه سخن گفت من شرم گین شدم و امروز نه به خاطر پدرم که به خاطر فعالیت‌هایی که ایرانیان در داخل کشور می‌کنند دوباره به ایرانی بودنم افتخار می‌کنم.»وی ادامه داد:«ما هرگز ساکت نخواهیم شد و همه با هم هستیم و جهان نیز نظاره‌گر ماست.»
گوگوش و مخملباف
در ادامه پیام کتبی محسن مخملباف، کارگردان سرشناس ایرانی در اعلام همبستگی با متحصنین قرائت شد. پس از آن مجری از گوگوش دعوت کرد تا سخنان خود را در میان حاضران بیان کند.این خواننده سرشناس ایرانی در همان ابتدا اشاره کرد که «سیاستمدار» نیست وسخنرانی هم خوب بلند نیست. وی در سخنانی که از روی نوشته می خواند گفت: «آمده ام تا نشان دهم اهل سازش با این رژیم خونخوار و خودکامه و غیر دموکراتیک نیستم. آمده‌ام تا نشان دهم پشتیبان خواسته‌های بر حق مردم کشورم هستم.»گوگوش در ادامه ضمن اعلام مخالفت با هر نوع خشونت و جنگ و خونریزی و حضور بیگانه تاکید کرد:«از گام های مثبت هر چند کوچک همچون همین فراخوان پشتیبانی می کنم با این امید که با تداوم این گونه حرکات شاهد برقراری دموکراسی در ایران باشیم».
اصلانی: «ندای آزادی»
نشست عصر با فاصله چند ساعته با نشست صبح در ساعت ۴ و نیم بعد از ظهر با هنرنمایی فرامزر اصلانی آغاز شد.این خواننده شهیر ایرانی در این فرصت به نواختن چند آهنگ و ترانه پرداخت. از جمله وی آهنگ و ترانه‌ای را که به مناسب مرگ «ندا آقا سلطان» ساخته بود در حضور شرکت کنندگان اجرا کرد.وی در این زمینه گفت: «زمانی که عکس ندا را دیدم این آهنگ و ترانه را ساختم و اجرا کردم. حتی منتظر استودیو و ضبط‌های حرفه ای هم نماندم و گفتم حس منتظر استودیو نمی‌ماند و با امکاناتی معمولی خواندم و ضبط کردم و با کمک دوستان در یوتیوب منتشر کردم.»

2 نظر دهید:

ناشناس گفت...

بسم الله الرحمن الرحیم
جدا تو اسم گنجی رو میذاری روشنفکر . اگه مقاله قرآن محمدی و توهینات او به قرآن و پیامبر و مقاله همجنس بازی و صد ها توهبین او به دین رو نخونده باشی باید هم به این بی مغز بگی "روشنفکر"

نسیم سرد گفت...

با این که مطمئن بودم حرف شما جز توهین و افترا چیز دیگه ای نیست با این وجود سری به گوگل زدم و این عنوان رو سرچ کردم و جالب اینجاست که نه تنها تیتر بلکه هیچ مطلبی هم با این عنوان نیافتم .
درست کردن تهمت و افترا زدن در این مملکت مثل آب خوردنه - هر کی رو که خوششون نیومد براش پاپوش درست میکنند . در مورد سعید حجاریان که هیچ شکی ندارم که این دروغ و تهمت از طرف خود شما صورت گرفته . پس بهتره دست از لجاجت برداری و برای اثبات ادعای خودت به دروغ تکیه نکنی ، مثل رئیس جمهورت . از کوزه همان طراوت که در اوست .